tiistai 28. heinäkuuta 2009

Sinne ja takaisin

Tämä on pieni matkakertomus taivalluksesta, jonka taannoin suoritin. Toivottavasti tästä on joskus jollekin apua, hyötyä tai huvia. Kerron välissä myös hieman hintatietoja, vaikka varsinaista budjettia matkalla ei ollut.

Idea:
Pakko päästä kesälomareissulle! Etelään vai pohjoiseen? Pohjoiseen. Eli täytyy mennä niin kauas kuin vain pääsee.

Päivä 1:
Aamu oli hätäisesti ehtinyt sarastaa, kun auto jo hurrasi kohti pohjoista. Määränpäänä oli Kuusamo ja pieni karhunkierros. Koska aikainen lintu oli napannut jo madon, jäi meille hyvin aikaa kävellä pieni karhunkierros (12km) päivän aikana ja suunnitelmista poiketen yö taittuikin autossa ja seuraavan päivän taival pääsi alkamaan ajoissa aamulla. Hyvä niin. Autossa nukkumista ei kyllä kannata harrastaa ihan älyttömästi, koska se on hieman epämukavaa (vaikka kuinka kaataisi penkit ja nukkuisi farmariauton peräkontissa). Suihkua ei ollut ja jääkylmiin koskiin ei tehnyt mieli uimaan, joten hikisiä ja likaisiahan sitä oltiin... Kamera päätti olla toimimatta kaikkein hienoimpien maisemien kohdalla. Siksi pönötän hölmönä Myllykoskella, joka oli ensimmäinen psyähdyspaikka huimalla vaelluksellamme.

Päivä 2:
Matka jatkuu kohti Inaria, seuraavaa päämääräämme. Ruoka valmistettiin koko reissun ajan kaasutrangialla, eli kustannukset pysyivät hyvin kurissa, kun ruokalistalla oli nuudeleita, makaroonia ja pussiruokia. Kuusamo-Inari välillä ei mitään tajuntaa räjäyttäviä nähtävyyksiä ollut, vain poroja. Niitäpä tulikin sitten tylsyyksissään kuvattua vähän liikaakin auton paskaisen tuulilasin läpi.. Inarissa yöpyminen tapahtui teltassa leirintäalueella, jota oli vähän etukäteen netistä kateltu. Yö kustansi 15e ja hintaan sisältyi lämmin suihku - joillekin. Itse satuin menemään joko rikkinäiseen suihkuun tai lämmin vesi oli jo illalla loppunut, niin yritin sitten tukkaa pestä n. +4 asteisessa vedessä...

Päivä 3:
Koska yö oli nukuttu hyvin, oli mukava lähteä virkeänä ajelemaan kohti uusia seikkailuja ja Norjan vuoria ja vuonoja. Jännittikin vähän. Ennen rajan ylitystä kävimme tankkaamassa, koska Norjassa bensa oli n. 3snt/l kalliimpaa, kun siellä pohjoisessakaan se ei mitään halvinta ollut verrattuna näihin meidän hintoihin. Rannikkoa lähestyttäessä maisemat muuttuivat huikeiksi ja vuoristoteillä sai ajella kieli keskellä suuta turistien ja hullujen norjalaisten kaahaillessa mukana. Koska päämäärämme oli päästä niin pohjoiseen kuin mahdollista, oli mentävä Nordkappiin. Sinne päästäkseen taas on mentävä meren ali kulkevan tunnelin kautta, joka kustantaa 145NOK/auto+kuljettaja ja 47NOK/matkustaja. Kokeilemisen arvoinen juttu nuo tunnelit - maisemien lisäksi. Kuvat eivät anna oikeutta maisemien hienoudelle, mutta yritetään nyt kuitenkin..

Yömme vietimme jo etukäteen varatussa huoneessa camping alueella. Taso oli jotain keskiverto hotellihuoneen luokkaa eli sänky ja suihku. Hintaa kahden hengen huoneelle kertyi 570NOK eli google-laskurin mukaan 65€. Näkymät ikkunastakin oli ihan mukavat. Ennen kuin kellahdimme mukaville sängyillemme, suuntasimme auton keulan suoraan maailman laidalle. Aivan Nordkappin kärkeen pääseminenkin kustantaa vielä 215NOK/henkilö, mutta esimerkiksi opiskelijakortilla hinnaksi jäi 140NOK. Jos moista hintaa ei halua kustantaa, niin ei kyllä mitään menetäkään. Meri sieltä kalliolta vain näkyi...

Päivä 4:
Aamulla ajamaan lähteminen tuntui jo ihan kotimatkalta. Oltiin tultu tänne asti ja näin pian pitäisi jo lähteä! No matka kuitenkin johti Altaan, joka on kaunis kaupunki jäämeren rannalla ja maisemia riitti edelleen koko matkan. Ja poroja.

Altassa pysähdyimme syömään ylihintaista kiinalaista, joka kustansi 175NOK/annos eli aika huikean hintaista oli, mutta kerrankos sitä syödään Norjassa kiinalaista...
Pitkältä tuntuneen ajomatkan jälkeen olimme taas Suomessa - Kautokeinon ja Enontekiön jälkeen. Ajatus oli ollut, että yöpyisimme jossain leirintäalueella Muonion tienoilla, mutta tarkempaa suunnitelmaa ei ollut. Yhden leirintäalueen jälkeen päädyimme Muoniossa toiselle ja sieltä löytyikin telttapaikkaa huokeaan 17 euron hintaan ja päätimme jäädä sinne.

Päivä 5:
Lämmin suihku heti aamusta teki hyvää ja jaksoimme hyvin ajaa Haaparantaan hypättyämme ensin rajan toiselle puolle (joka oli tavallaan virhe). Tiet Ruotsin puolella olivat uskomattoman paljon huonommassa kunnossa kuin ne olisivat Suomen puolella olleet. Kiire ei kuitenkaan kuulunut matkasuunnitelmiimme, joten ajelu Haaparantaan ostamaan halpaa siideriä sujui ihan mukavasti. Mitään shoppailuintoa ei Haaparannassa ollut ja kun olimme saaneet kaljat ja siiderit lastattua peräkonttiin, matka jatkui kohti Oulua ja siskon rakastavaa huolenpitoa. Siellä olikin pieni dagen efter menossa Qstockin jäljiltä ja ilta meni mukavasti herkkuja märsyten ja leffaa katsoen.

Päivä 6:
Aamusta suuntasin siskon kanssa kirpputorille, jonka saalis ei jättänyt kylmäksi. Ei sisko valehtele, kun sanoo, että sieltä lähtee aina jotain mukaan. Teen vielä erillisen postauksen saaliista, mutta sen voin sanoa, että se on minun mittakaavassani todella muhkea. Pieni ajomatka vielä mökille äitin ja isän luokse herkkupöytien ääreen ja saunomaan ja uimaan, niin matka on täydellinen.
Päivää 7 ei voitane laskea enää, koska se oli vain 55km ajomatka mökiltä kotiin, kahvittelua abc:llä veljen kanssa ja tavaroiden selvittelyä ja auton purkamista.

Kaikkiaan todella onnistunut matka. Säät suosivat koko ajan ja auton ilmastointi oli todellisessa tarpeessa. Jopa ihan pohjoisessakin taisi lämpötilat liikkua siellä +2o tienoilla. Kiitos matkaseuralle ja pitkille hermoille! :)

ps. Klikkaamalla kuvia isommaksi!